Czego jeszcze nie wiesz o aminokwasach BCAA

2017-05-08
Czego jeszcze nie wiesz o aminokwasach BCAA
Jak wykazały naukowe badania i wieloletnie doświadczenie sportowe zawodników rozmaitych dyscyplin, aminokwasy rozgałęzione mają bardzo znaczący wpływ na metabolizm tkanki mięśniowej. Znajdziemy je w specjalnie opracowanych suplementach dla sportowców, jak np. w Scitec BCAA Xpress, Scitec BCAA 64000, BCAA Xplode i innych. Ich włączenie jest niemal konieczne, jeśli chcemy dostarczać organizmowi aminokwasów rozgałęzionych, ponieważ nie może on samodzielnie ich syntezować.
Za najbardziej istotny spośród trzech aminokwasów BCAA uważa się L-leucynę, która odgrywa kluczową rolę w pobudzaniu syntezy białek. L-leucyna jest najlepiej wchłaniania do krwiobiegu i trafia do mięśni jako pierwsza. Działa tez najbardziej antykatabolicznie.

L-walina wykazuje działanie pobudzające i ma wpływ na prawidłową regenerację komórek mieśniowych. L-izoleucyna hamuje zaś powstawanie tłuszczu zapasowego, dzięki czemu ma pozytywny wpływ na jakość uzyskanej tkanki mięśniowej. Wspomaga też opanowanie stresu oraz produkcję energii.

Aminokwasy BCAA przyspieszają redukcję tłuszczu zapasowego

O ile korzystny wpływ BCAA na rozwój muskulatury jest już powszechnie znany, o tyle wpływ aminokwasów rozgałęzionych na redukcję tkanki tłuszczowej ciągle niektórych zaskakuje. Leucyna stymuluje syntezę białek mięśniowych w warunkach katabolicznych, czyli na przykład podczas diety o obniżonej zawartości kalorycznej. Dzięki temu oszczędzona zostaje tkanka mięśniowa, a nasila się spalanie tkanki tłuszczowej. Zmniejsza się tez ryzyko wystapienia efektu jo-jo. Dodatkowo leucyna wspiera wątrobę w procesie regulacji poziomu cukru we kwi po posiłkach oraz na czczo. Dzięki temu redukujemy pojawianie się nagłych napadów głodu podczas odchudzania. 

Stosowanie BCAA umożliwia redukcję tkanki tłuszczowej bez utraty muskulatury. Obok preparatu termogenicznego w zestawie środków odchudzających bez wątpienia bardzo przyda się preparat zawierający aminokwasy BCAA.

 

BCAA zmniejszają zmęczenie

Na uczucie zmęczenia i senność znaczący wpływ ma serotonina, hormon, którego prekursorem jest tryptofan. Aminokwasy BCAA konkurują z tryptofanem w przezwyciężaniu bariery krew-mózg. Im więcej aminokwasów rozgałęzionych znajdzie się w osoczu krwi, tym mniej tryptofanu dotrze do mózgu. Zostanie zatem wyprodukowane mniej serotoniny. Wniosek jest prosty. Im więcej BCAA będziemy mieć we krwi, tym sprawniej działać będzie nasz układ nerwowy i tym później dopadać nas będzie zmęczenie.

Kiedy przyjmować preparaty z BCAA?

Aminokwasy rozgałęzione są dostepne w wygodnej formie, w suplementach sportowych. Popularne z nich to m.in.: Scitec BCAA Xpress, Scitec BCAA 64000 czy BCAA XplodeSuplementy z aminokwasami rozgałęzionymi najlepiej przyjmować około 30-40 minut przed rozpoczęciem treningu. Podczas wysiłku znacznie zwiększa się dopływ krwi razem ze wszystkimi niezbędnymi składnikami dla naszych mięśni. W tym samym czasie następuje też jej odpływ z organów. Aminokwasy przyjęte przed treningiem na czas trafią do naszych mięśni. Jeżeli zażylibyśmy je zbyt późno, maksymalne stężenie BCAA we krwi mogłoby pojawić się już po skończonym treningu i nie spełniłyby one roli środka anabolicznego.

 
Druga najważniejsza porcja aminokwasów BCAA powinna zostać dostarczona bezpośrednio po treningu, dla przyspieszenia syntezy białek ustrojowych.

Aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych dość obficie występują w produktach spożywczych – szczególnie mlecznych. Produkty mleczne zawierają jednak laktozę oraz duże ilości tłuszczów bardzo często unikanych w diecie sportowców. Z tego powodu niedobór aminokwasów rozgałęzionych najlepiej jest uzupełniać w postaci suplementów. Jakie preparaty stosować? Oto nasze przykłady:

Scitec BCAA Xpress

Formuła preparatu Scitec BCAA Xpress zawiera leucynę, izoleucynę i walinę w proporcji 2:1:1. Suplement ma wygodną postać proszku do przygotowania napoju. Aminokwasy zawarte w preparacie są szybko wchłaniane, a Scitec BCAA Xpress może być łatwo stosowany podczas treningu i zaraz po jego zakończeniu.


scitec bcaa xpress

Scitec BCAA 6400

Druga propozycja formy Scitec Nutrition to preparat Scitec BCAA 6400 w kapsułkach – dla osób, które preferują taką formę przyjmowania suplementów. Skład Scitec BCAA 6400 również oparty jest na aminokwasach BCAA, leucynie, izoleucynie i walinie zestawionych w proporcji 2:1:1. W jednej porcji (5 tabletek) dostarczamy 2240 mg L-leucyny, 1120 mg L-waliny i 1120 mg L-Izoleucyny.


scitec bcaa

BCAA Xplode

Skład BCAA Xplode, preparatu z laboratorium Olimp Sport Nutrition, bazuje na farmaceutycznie czystych aminokwasach BCAA, L-leucynie, L-walinie i L-izoleucynie w proporcji proporcji 2: 1: 1, w połączeniu z L-glutaminą. BCAA Xplode to produkt o dobrej rozpuszczalności, dostępny w kilku owocowych smakach, które można dowolnie łączyć.


bcaa xplode



W zależności od naszej diety, czyli od tego, czy organizm ma do dyspozycji wystarczająco dużo innych aminokwasów przyjmowanych razem z posiłkami, dobowa dawka BCAA powinna wynosić od około 1 do 2 g na 10 kilogramów masy ciała. Jednocześnie dawka jednorazowa nie powinna przy tym przekraczać 4-6 g.

Aminokwasy BCAA są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego i trzeba przyjmować je z zewnątrz, gdyż organizm nie syntezuje ich samodzielnie. Sportowcy umiejętnie wykorzystujący suplementację BCAA potrafią doprowadzić do przyspieszenia syntezy białka i tłumienia katabolizmu. Stosowanie aminokwasów o rozgałęzionych ułatwia uzyskanie wysokiej jakości muskulatury. Wśród popularnych suplementow wymienić możemy polecane naszym Klientom Scitec BCAA Xpress, Scitec BCAA 64000 czy BCAA Xplode. Umiejetne stosowanie suplementów z aminokwasami BCAA może zauważalnie poprawić efektywność naszych treningów.
Pokaż więcej wpisów z Maj 2017
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixel