Witaminy i mikroelementy w diecie sportowca

2017-05-18
Witaminy i mikroelementy w diecie sportowca
Odżywianie odgrywa kluczową rolę na drodze do osiągnięcia muskularnego, silnego ciała. Nie jest to chyba dla nikogo zaskoczeniem. Zdajemy sobie np. doskonale sprawę z istotnej roli białka i aminokwasów w diecie kulturysty czy osoby intensywnie trenującej. Nie zawsze jednak pamiętamy o witaminach i mikroelementach, których poziom w organizmie jest równie ważny, także jeśli chodzi o naszą masę mięśniową.

Witaminy B-complex

Jest to grupa witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, metabolizmu węglowodanów, białka oraz tłuszczów. Witaminy z grupy B mają także wpływ na na odbudowę tkanek oraz na poziom naszej energii. Pomagają utrzymać krew we właściwym stanie i zapobiegają anemii. Znajdziemy je między innymi w mięsie wieprzowym, mięsie ryb, ziarnach zbóż, jajach, grochu, mleku, serze żółtym, pomidorach, zielonych warzywach liściastych czy orzeszkach ziemnych.

Witamina E

Częściowo odpowiada za odporność komórek krwinek czerwonych oraz za powstawanie nowych tkanek. Witamina E występuje między innymi we wzbogaconych i nieoczyszczonych produktach zbożowych, w nieoczyszczonych olejach roślinnych, oleju sojowym czy jajach.

Witamina D

Jest niezbędna dla zdrowych zębów, kości oraz dla różnych istotnych funkcji organizmu. Znajdziemy ją w mleku i produktach mlecznych oraz w jajach. Witamina D może być też wytwarzana w organizmie pod wpływem promieniowania słonecznego. Jest rozpuszczalna w tłuszczach. Może być magazynowana w organizmie, zatem nie należy przyjmować jej w nadmiarze.

Witamina A

Kluczowa dla układu nerwowego i różnych funkcji z nim związanych. Potrzebna dla mocnych kości, zdrowych zębów i skóry. Znajdziemy ją w mięsie ryb, jajach, mleku, wątrobie, pomidorach, żółtym serze, marchwi czy ziarnach zbóż.

Witamina C

Odpowiada za syntezę nowych tkanek i komórek w naszym organizmie. Bierze udział w zwalczaniu infekcji i gojeniu się ran, a także w regulacji podstawowych funkcji organizmu i syntezie niezbędnych hormonów. Ma też wpływ na pokonywanie stresu. Jest rozpuszczalna w wodzie i wymaga stałego uzupełniania. Znajdziemy ją w owocach cytrusowych, jabłkach, truskawkach, ziemniakach, kapuście, kalafiorze, brokułach, jarmużu czy brukselce.

Żelazo

jest niezbędne do wytwarzania hemoglobiny służącej do transportu tlenu do komórek. Znajduje się w mięsie, fasoli, jajach, w warzywach i owocach suszonych.

Kwas pantotenowy

Wpływa na wykorzystanie przez organizm białka, tłuszczów i węglowodanów. Znajduje się w mięsie ryb, mięsach czerwonych, ziemniakach, brokułach, jajach, grochu, kapuście, orzeszkach ziemnych, kalafiorze czy ziarnach soi.

Kwas foliowy

Konieczny dla wytwarzania komórek krwinek czerwonych oraz niezbędny w przemianach metabolicznych. Znajduje się w szpinaku, szparagach, jarmużu, rzepie, kapuście, sałacie, kukurydzy, brokułach, orzechach czy kukurydzy.

Potas

Ma wpływ na regulację równowagi wodnej organizmu, a także na podtrzymywanie bicia serca i koordynację skurczów mięśniowych. Występuje w ziemniakach, ziarnach zbóż, owocach i warzywach.

Magnez

Wpływa na wykonywanie skurczów mięśniowych. Pobudza wydzielanie enzymów niezbędnych dla metabolizmu białka oraz węglowodanów. Znajdziemy go w orzechach, ziarnach soi, kukurydzy, warzywach, kiełkach pszenicy, figach.

Preparaty witaminowe

Witaminy i mikroelementy powinny być dostarczane razem z żywnością. Zróżnicowana dieta to podstawa, nie tylko w przypadku sportowców – choć organizm wykonujący intensywny wysiłek fizyczny potrzebuje więcej energii i wartościowych składników dla rozwoju mięśni i dla prawidłowego funkcjonowania. Witaminy w pożywienia są dobrze przyswajane i naturalne. Pamiętajmy jednak, że żywność powinna być jak najmniej przetworzona.

Zdarzają się sytuacje, kiedy nawet pomimo prawidłowego odżywiania poziom niektórych witamin i mikroelementów w organizmie nagle się obniża. W takim przypadku warto sięgnąć po dodatkowe wsparcie w postaci preparatów witaminowych w tabletkach. Ich stosowanie może przyczynić się do lepszego funkcjonowania organizmu i poprawy kondycji fizycznej. Nie należy jednak oczywiście zapominać, że preparaty witaminowe są jedynie dodatkiem do zdrowej diety i nie mogą stanowić jej substytutu.

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele preparatów, które różnią się składem i przyswajalnością. Zestawy witamin znajdziemy też w ofertach koncernów produkujących suplementy sportowe (np. Olimp Sport Nutrition, Scitec Nutrition). Możemy ułatwić sobie zadanie i zdecydować się na zestaw witamin skomponowany specjalnie z myślą o sportowcach. Nasz przykład to witaminy Olimp:


witaminy olimp

Witaminy Olimp VITA-MIN MULTIPLE SPORT – kompozycja zawierająca m.in. witaminy i składniki mineralne korzystne dla zdolności wysiłkowych, bioflawonoidy cytrusowe odpowiadające za eliminację wolnych rodników, polifenole zielonej herbaty posiadające właściwości antyoksydacyjne czy kwas alfa liponowy ważny dla wnikania składników energetycznych do tkanki mięśniowej i dla ich metabolizmu z pozyskaniem energii użytecznej. Witaminy Olimp zawierają niacynę, witaminę C, witaminę E, witaminę A, kwas pantotenowy, witaminę B6 i inne niezbędne w diecie sportowca witaminy oraz mikroelementy.

W sprzedaży dostępne są również inne preparaty witaminowe dla sportowców, dla różnych grup wiekowych czy dedykowane specjalnie danej płci, jak również uniwersalne zestawy witamin. Więcej propozycji znaleźć można w naszym sklepie, w kategorii witaminy. Podczas doboru preparatu warto kierować się zapotrzebowaniem organizmu na konkretne składniki. W określeniu niedoborów pomocne są badania krwi. Preparaty witaminowe warto też zmieniać co jakiś czas, by móc zaobserwować, który z nich działa na nas najlepiej.
Pokaż więcej wpisów z Maj 2017
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixel